Selamat Datang... Anda Kini Berada Di Zon Selamat...

Blog ni ditubuhkan adalah sekadar sesaje ati ini yg sekurang2nye adalah bole menjadi sbg cerite saya kelak... smua cerite2 dlm blog ini adalah bacaan umum (U) dan tiada unsur (SX) mahupun (PG)... dan lagi tiada neat utk menjthkan... menyakiti... atau seangkatan dgnnye... jika ada tersalah bhs sile beri tunjuk ajar ye...

Sunday, May 3, 2009

Karangan 1) Kegiatan Semasa Cuti Kerja

hepi labour day walaupun da lepas.....
teringat zmn skola mase dolu2.... kalo back to school mesti cekgu suh wat karangan pastu suh pilih tajuk la... aku rase tajuk yg glamer ialah

1) Aktiviti Semasa Waktu Lapang
2) Hobi
3) Aktiviti Pada Cuti Sekolah

lg tah ape tah.. tp yg penting no 1, 2 n 3 tu sbenanye sama je... yg pasti sbenanye cekgu nak tgk mase cuti skola ni kite wat benda berpekdah ke tak... maklumla, slalunye kite akan tulis karangan mengikut apa yg kite br lakukan... kalo la mase cuti skola tu kite g memancing, maka psl memancing bersama rakan2 la yg akan jd karangan kite ari tu, kalo parents bwk gi library, maka psl membaca buku la yg kite tulis.... sbb tu cekgu tau kite ni rajin ke malas....
so... cekgu aku (madam shifa tu la..... yg suh aku spy rajin menulis) pun suh aku wat karangan...
Tajuk Karangan:Kegiatan Semasa Cuti Hari Pekerja
Pada 1/5/09, saya, keluarga dan keluarga auntie tina telah pergi ke rumah mamayong yang terletak di Ipoh. Pada awalnye, keluarga auntie tina telah membuat cadangan untuk bertolak pada malam 1/05/09 itu, namun kami begitu letih menunggu kedatangan mereka sehingga tertidur. saya dan kngah telah berpesan kepada dila (adik kami) agar mengejutkan kami sekiranya mereka sampai.
tiba2, saya da kngah berasa sgt terkejut kerana apabila kami sedar, hari telah subuh. kami dengan kelam kabut turun ke bawah untuk melihat samada mereka smua telah pergi meninggalkan kami atau pun tidak. apabila sampai di tingkat bawah, kami terus tergelak kerana smua org masih tidur termasuklah keluarga auntie tina.
rancangan telah bertukar, kami memulakan perjalanan kami pada pagi 1/05/09. tujuan kami ke Ipoh adalah untuk meraikan harijadi adik saya, fikriyah dan sepupu kami, faiqah. maka kami telah memilih pekan razaki, ipoh iaitu rumah mamayong sbgi tempat untuk kami huru- harakan.(hahaha.... kitorg mmg suke wat mcm ni.. nak sambut besday tapi pilih umah2 sedara.. tapi jgn risau kitorg yg be=wk mknn sendiri dan kitorg yg akan kemas la....).
Kami tiba di ipoh pada jam 12.00 tengahari. cuaca amat panas dan kering. Jalan di lebuhraya juga amat sesak dan akhirnya membuatkan kami mengambil keputusan untuk menggunakan jalan kampung. Setibanye di rumah mamayong, nyata mamayong dan babalup begitu terkejut dengan kehadiran kami, namun mereka menyambut dengan penuh gembira (sbb kitorg ni mmg suke wat bising kat umah org kihkihkih....)
Kaum lelaki pergi mengerjakan solat jumaat di masjid berdekatan dan kaum perempuan sibuk membuat persiapan bagi sambutan hari jadi petang itu. terdapat 5 biji kek yang disediakan walaupun sebenarnye hanya dua kanak2 yg akan diraikan, tapi biasala budak2 nnt kalo yg lain x dpt nnt diorg sedih.
Berikut adalah kek2 yg telah disediakn;

1) Kek coklat moist (kiri) adalah untuk maman (ank buah saya)
Kek Horlicks (Kanan) adalah untuk besday gal Fikriyah

2) Fokuskan kepada gambar kek sahaja ye... Kek oren adalah untuk firzana

3) Kek coklat moist (kiri) adalah untuk Batrisyia (ank buah saya)Kek oren keju (kanan) adalah untuk besday gal Faiqah

setelah makanan siap dihidang, kami telah mengarahkan kanak2 itu supaya berbaris mengikut di mana kek2 itu diletakkan, dan hasilnya adalah....

dari kiri; luqman, fikriyah, faiqah, firzana dan batrisyia.

Unc fauzi sebagai ayah kepada faiqah telah membacakan doa selamat dan selepas itu kami menyanyikan lagu selamat hari jadi kepada kelima2 knk2 ribena ini. ternyata meraka sgt gembira. kami memulakan santapan kami dan selesai makan lebih kurang jam 5 petang (tapi masih duduk depan meja mkn tu n bersembang hehehe...)

setelah abis aku menulis karangan ni.. aku rase kalo cekgu BM sek ren aku bace, konpem benanah mulut dia membaca sbb ya rabbi teruk giler karangan aku. lebih elok karangan aku mase kck2 dulu drpd skg nih.....

kalo korg? korg rase karangan korg masih power ke setelah sekian lama merojakkn bahasa2 ini huhuhu.....

sekian laporan saya....

3 comments:

  1. banyak kesalahan tatabahasa, banyak kesalahan ejaan dan baiki tulisan anda.
    jumpa saya.

    ReplyDelete
  2. yeke cekgu... baiklah saya akn cube baiki di ms akn dtg.. jd cekgu rs bape mrkh sy dpt ni

    ReplyDelete
  3. terlalu banyak shortform ni.. saya rasa awak dapat markah negatif 3.
    dari kesimpulan cerita di atas, sekarang saya tahu awak suka makan. bukan pegi library baca buku waktu cuti..

    ReplyDelete